
Mārketings nav vienkārša reklāma – sabiedrībā vēl līdz šim pastāv spilgti izteikts priekšstats par to, ka vārda mārketings nozīme ir reklāma. Tā gluži vairs nav – tā ir daudz aizraujošāka un interesantāka nozare, nekā parasta produkta vai pakalpojuma virzīšana tirgū ar reklāmas palīdzību.
Kas ir mārketings? Kāda ir mārketinga nozīme? Kādēļ mārketings ir tik ļoti svarīgs uzņēmuma dzīvē? Un kā veidot mārketingu? Šie un citi jautājumi tiks apspriesti šajā rakstā, radot ieskatu mārketingā un tā īstajā būtībā nekā tautā tas ir iesakņojies ar izpratni par to, ka mārketings ir viena vienīga reklāma.
Mārketings ir darbība, kas tiek veikta mērķtiecīgi, un ir vērsta uz uzņēmuma pircēju jeb klientu, viņa vajadzību izzināšanu un šo vajadzību apmierināšanu – tas ir vadīšanas process, kurā izzina, paredz un apmierina klienta vajadzības tādā veidā, lai tas uzņēmumam nestu peļņu. Šeit arī slēpjas mārketinga īstā nozīme – tā nav tīra reklāma. Mārketings uzzina cilvēka vajadzības un vēlmes, pielāgo produktu un apmierinot klienta vajadzības, iegūst peļņu.
Reklāma ir tikai viens no instrumentiem, kuru piekopj mārketinga speciālists. Mārketings un tā menedžments ir sava veida māksla un zinātne par to, kā izvēlēties un atrast mērķauditoriju, tirgu, piesaistīt un noturēt pircējus, kā arī attīstīt tos ar jaunu un tiem nozīmīgu vērtību virzīšanu. Taču, gan mārketings, gan reklāma var izvērsties neparedzētos izdevumos, neatkarīgi no tā, vai mārketingu veic privātpersona, vai liels uzņēmums. Lai atrisinātu īstermiņa finansiālas problēmas kreditlinija tieši tev var palīdzēt!
Mārketinga mērķi un galvenie uzdevumi:
- Nemitīgi pētīt tirgu un to apgūt;
- Veidot informatīvu bāzi apmaiņas procesiem starp uzņēmumu un uzņēmuma klientiem;
- Izmantot dažādus, taču savstarpēji saskaņotus mārketinga instrumentus, lai veidotu apmaiņas procesu starp uzņēmumu un klientu, kā arī nodrošinātu vai palielinātu pārdošanas un peļņas apjomu.
Mārketinga veidi un tā pielietojums:
- Mārketingu var lietot kā uzņēmuma vadības principu jeb galveno virzienu – tas nozīmē, ka tā vietā, lai uzņēmuma vadība tiektos tikai pēc lielākas pārdošanas apjoma, tās vadmotīvs ir pareizs un izcils mārketings, kas, savukāt, attīsta zīmolu, palielina peļņu, pārdošanu, iegūst lojālu klientu bāzi un nodrošina daudzas citas lietas – mārketings uzņēmumā spēlē galveno, noteicošo lomu;
- Mārketings kā veids, ar kuru iegūt vairāk pircējus, lielāku labvēlību uzņēmumam un konkurētspēju;
- Vai vienkārši izmantot mārketingu kā metodi – sistemātisku risinājumu.
Lai īstenotu mārketingu jebkurā uzņēmumā vai pat privāti, ir vienmēr nepieciešama mārketinga stratēģija un mārketinga plāns, kas cītīgi un precīzi pakārtojas mārketinga stratēģijai, tās izvirzītajiem mērķiem un uzdevumiem. To varētu saukt arī par mārketinga taktiku.
Mārketings nav tikai pārdošana – pārdošana ir tikai viena no daudzajām mārketinga vispārējām daļām, jo pārdošana interesējas tikai par to, lai maksimāli ātri un viegli pārdotu maksimāli daudz produktu, taču mārketings pats par sevi fokusējas un potenciālo pircēju un plāno, kā tiks ražots vai sniegts pakalpojums, kuru vēlas tieši pats pircējs, nevis uzņēmums. Mārketinga komplekss sastāv no zelta vidusceļa meklēšanas starp pircēja vajadzību apmierināšanu un uzņēmuma peļņas nodrošināšanu.
Pats galvenais mārketinga zelta likums – mārketingam ir jābūt orientētam uz vērtībām. Tam ir jāizzina un jāpēta klientu šodienas un jāparedz nākotnes vērtības, un attiecīgi tām, jāmēģina piedāvāt klientiem šo vajadzību apmierinājumu vai risinājumus labāk nekā to dara konkurenti. Jo vairāk uzņēmums iegulda mārketingā, iegūstot pievilcīgu zīmolu, jo mazāk ilgtermiņā nāksies tērēt mārketinga komunikācija.
Zīmola būtību veido uztvere – mārketings ir uztveres nevis produktu kauja. Zīmols ir uzņēmuma darbības nemateriāla, būtiski svarīga vērtība un simbols, taču neaizstāj mārketingu. Mārketinga aktivitātes zīmolu veido ar mērķtiecīgu, koncentrētu, integrētu un ilgstošu darbību. Zīmols nav tikai produkts un preču zīme, ir jābūt arī emocionālajai kompetencei. Labs zīmols = labāka atdeve no ieguldījumiem un lielāka klientu lojalitāte.
Lai uzņēmumā attīstītu mārketingu, ir nepieciešams, lai mārketinga vadītājs nodrošina to, ka mārketinga pētījumi atbildēs uz visiem uzņēmumam un mārketingam nepieciešamajiem jautājumiem par tirgus segmentu, mērķauditorijām, mērķa segmentiem un konkurenci. Pēcāk, jāizstrādā ir mārketinga plāns un stratēģija, kas novedīs arī pie mārketinga mix un komunikācijas plānošanas:
- Reklāma – jebkuras formas vai jebkura veida paziņojums vai pasākums, kura nolūks ir veicināt preču vai pakalpojumu popularitāti un pieprasījumu.
- Sabiedriskās attiecības – sistemātiska sakaru uzturēšana ar sabiedrību, centienos gūt tās uzticību. Mērķis ir radīt labvēlīgu viedokli par uzņēmumu un veicināt uzticību uzņēmumam.
- Tiešā pārdošana – individuāls kontakts starp pārdevēju un pircēju. Parasti pārdošanas personāls uz vietas. Galvenais pienākums – sniegt konsultāciju, uzturēt kontaktu ar klientu, vākt un apkopot informāciju par klientiem, slēgt līgumus ar klientiem, nodrošināt preču vai pakalpojumu piegādi klientiem.
- Distances (telesales) – pārdošana pa telefonu jeb telemārketings. Noderīgs informēšanai, vajadzību noskaidrošanai, atgādināšanai, uzaicināšanai, attiecību veidošanai ar klientu.
- Pārdošanas stimulēšana, veicināšana (sales promotion)
- SEM (Search engine marketing: SEA + SEO)
Pirms mārketinga procesu un plānu īstenošanas ir nepieciešams pētīt tirgu, veikt mārketinga, pārdošanas un tirgus analīzi. Galvenie pētījumu jautājumi:
- Kas tiek pirkts?
- Kas pērk?
- Kāpēc pērk?
- Kā pērk?
- Kur pērk?
Galvenie elementi, kas ir jāpēta – pircējs, uzņēmums un konkurenti
Jāsāk ir ar svarīgāko konkurentu apzināšanu un izpēti. Vienmēr jāsalīdzina ar sevi:
- Vai tas ir labāks/sliktāks
- Spēcīgāks/vājāks
- Ar ko atšķiras
- Ar ko pazīstams
- Kas ir mērķauditorija
- Kas ir pieprasītākie produkti
- Kāda ir pozīcija un politika?
Uzņēmuma analīzē ir jāapkopo informācija par:
- Finansiālajām iespējām
- Fiziskajām iespējām (transports, loģistika, izvietošana, prezentācija)
- Organizācijas iespējām un darbinieku kvalifikāciju
- Tehnoloģiskajām iespējām
Stratēģijas
- Piesātinātā tirgus – veikt mārketingu esošo produktu popularizēšanai jau apgūtā tirgū;
- Jauna tirgus apgūšanas – izmantot esošos produktus un ieiet jaunā tirgū, kas, piemēram, ir līdz šim nepamanīti, neizmantoti vai atstāti novārtā;
- Jaunu produktu izstrādes – piedāvāt atjauninātus, inovatīvus ražojumus vai pakalpojumus, vai pilnīgi kaut ko jaunu, kas, iespējams, arī nodrošinātu uzņēmuma izaugsmi;
- Diversificēšanas – uzņēmumam jāiziet ārpus līdzšinējās darbības jomām.
Piemērojamās stratēģijas
- Investīciju un izaugsmes stratēģija
- Nokrejošanas jeb investīciju pārtraukšanas stratēģija
- Selektīvās stratēģijas:
- Uzbrukuma
- Pārejas
- Aizsardzības
Stratēģijas īstenošanai ir nepieciešama:
Segmentācija – Tirgus iespēju analīze
- Iespējamo pircēju skaits, viņu pirktspēja, vēlme pirkt
- Mārketinga iespējas, pēc pietiekami lielas pircēju grupas
- Piedāvāt to, kas netiek piedāvāts pietiekamā daudzumā
- Piedāvāt eksistējošu produktu tikai jaunā vai pārākā veidā
- Piedāvāt pavisam jaunu produktu
Mērķauditorijas stagnācija
- Ģeogrāfiska
- Demogrāfiska
- Psihogrāfiska
Ja uzņēmumam nav iespējas nodrošināt savu mārketinga vadītāju un speciālistus vai arī kādu citu iemeslu dēļ ir daudz izdevīgāk vērsties pēc palīdzības mārketingā no ārštata. Pareizākā vieta, kur šādu palīdzību meklēt ir tieši mārketinga aģentūra, kuras pamatā ir mārketinga pakalpojumi. Tas, savukārt var prasīt lielas izmaksas gan pašnodarbinātajiem vai individuālajiem komersantiem, gan lielākiem uzņēmumiem. Neparedzētu tēriņu gadījumos vienmēr palīdzēs – kreditlinija tieši tev.